Hlučínsko ohraničuje hranice s Polskem, řeka Opava a Odra. Lidé, kteří tam žijí , potkal zajímavý osud. Aniž by se někam stěhovali,  byli z nich napřed Prusové, pak Čechoslováci, Němci a teď Češi. Po Prusech v nich zůstal smysl pro pořádek a pracovitost, kterou nestratili ani za doby budování komunismu. Soudruzi je považovali za nespolehlivé a nazývali Prajzáky.  Jako novinářka jsem si vyslechla spoustu zajímavých příběhů, které chci postupně zveřejnit na tomto blogu.  Liana Melecká

Masopust, maškary a půst

4. března 2011 v 17:06 | Liana Melecká |  články
Slezsko - Masopust neboli fašank bylo a na mnoha místech stále ještě je, období plné rozvernosti a nevázanosti. Čas zabíjaček, tanečních zábav, veselí a taškařic, povzbuzovaných pálenkou, kterou se masopustní maškary zahřívaly při celodenním obchůzce vesnicí. Masopustní období začíná 6. ledna svátkem Tří králů a končí v úterý 8. března.

Přesně o půlnoci před Popeleční středou. Proč Popeleční ? Protože v ten den se v kostelech udílí popelec - popel ze starých ratolestí jehněd, posvěcený na Květnou neděli předešlého roku. Popeleční středou také začíná čtyřicetidenní velikonoční půst.
Největší masopustní veselí propuká ke konci masopustního období. Přípravou býval již minulý čtvrtek, nazývaný také tučný. Lidé věřili, že v tento den má člověk jíst a pít co nejvíce, aby byl celý rok při síle. Hlavní masopustní zábava začínala o masopustní neděli. Pojedl se bohatý oběd a už se všichni chystali do hospody k muzice. Také masopustní pondělí probíhalo ve znamení zábavy a tance. V úterý veselí vyvrcholí masopustním průvodem a taneční zábavou s alegorickým pochováním basy. To na připomenutí, že muzikanti odkládají své nástroje až do velikonoc.

V postní době obchází ďábel

Jak prožíval období masopustu za mladých let na Hlučínsku vzpomíná dvaaosmdesátiletý Andělín Kűffel z Chuchelné. "V úterý byla hospoda vždycky plná, protože od Popeleční středy už se u nás na dědině nesměly konat taneční zábavy. Moc se nám to ale nelíbilo, protože v Opavě byly plesy ještě do velikonoc. Běda, když se tam přece někdo z nás vypravil. Hned na nás pan farář hřímal z kazatelny," vzpomíná pamětník. A jak to bylo s dodržováním půstu? "Byla vojna a ani po vojně moc masa nebylo, takže jsme se postili pořád, ale už od Zeleného čtvrtku do Vzkříšení před velikonocemi se nesmělo jíst maso. Říkalo se také, že v době čtyřicetidenního půstu obchází kolem ďábel a na zlatém talíři nabízí všechny svody světa. Ale stejně je dobře si sem tam trošku odštípnout," vtipkuje Andělín Kűffel.

Na Popeleční středu se jedli slanečci

Co se jedlo v době masopustu si vzpomíná také Zuzana Blahetková z Bolatic:
"Bylo to období zabíjaček, takže každý měl v zásobě nějaké to uzené a klobásku. Dětí ale bylo hodně, takže na talíři byla spousta zelí a masa jen na oblíznutí. Však to byl masopust -více půstu než masa" popisuje stravu za doby svého dětství paní Zuzana a přidává, že speciálně o masopustu pekly hospodyně bochánky z kynutého těsta, zvané bobaky, které se potom polily horkým mlékem a pocukrovaly. "Byla to velká dobrota. Na Popeleční středu a Velký pátek byl ale přísný půst a obvykle jsme jedli slanečky nebo pečenáče s bramborem. Taky se vařila krupice, protože o mléko nabylo na vesnici nikdy nouze," vzpomíná žena.

Během půstu se netančí

V sousedním Polsku sice masopustní průvody neznají, ale v úterý se zde hoduje také. V okolí Radzionkowa, u Katovic ve Slezsku se scházejí známí a mládež a pořádají hostinu, kde se kromě jiného podávají také nakládaní sledi. Říká se tomu Ostatky, protože to je poslední hostina před postní dobou. Pak už se až do Velikonoc nepořádají žádné taneční zábavy ani diskotéky. Období půstu má lidem pomoci nejenom v prožíti velikonoc, ale také vylepšit vztahy mezi lidmi. Věřící nejí maso na Popeleční středu a Velký Pátek.

Masopust patří maškarám

Úterý je dnem masopustních průvodů. Chodí od domu k domu a všude jsou maškary pohoštěny jídlem, pitím a obdarovávány penězi. K tomu vyhrává hudba a čím více alkoholu mají účastníci reje v sobě, tím rozpustilejší jsou jejich taškařice. Maškary jsou různé, ale několik tradičních se objevuje v průvodu každoročně. Určitě nesmí chybět medvěd s medvědářem, protože tanec s paní domu jí měl přinést plodnost.
Již v pátek vyšly do ulic maškary v Kobeřicích. Chůzí a tancem unavené maškary se posilnily zabijačkovými specialitami v areálu u hasičů a domácí slivovičkou vypálenou z darů kobeřické země.
V sobotu v osm večer pochovají basu hasiči v Bohuslavicích. Kromě skvělé zábavy jsou pro návštěvníky připraveny i masopustní lahůdky a návštěvníky čeká i tradiční losování tomboly o hodnotné ceny.
Několik let už prochází maškary také ulicemi Bolatic. Podle tradice průvod vyjde v úterý ve čtyři hodiny odpoledne od kulturního domu a večer Bolatičí za doprovodu hudby a plaček pochovají basu.

V Německu maškary rozhazují i hračky


To pravé masopustní veselí vrcholí v těchto dnech v sousedním Německu. Téměř ve všech městech prochází mnoha tisícové průvody ulicemi. Tvoří jej různé alegorické vozy s různou tématikou. Maskované a krojované osádky vozů rozhazují mezi diváky bonbony, hračky a konfety a dospělým rozdávají horké svařené víno. V této parádě nesmí chybět orchestry s mažoretkami, různá spolková uskupení s vlajkami, znaky a spoustou masek. Účast v průvodu je pro místní prestižní záležitostí a proto se každý předhání ve vymýšlení co nejoriginálnějších masek.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama